kl 9.00-18.00

Stadens Hemveterinär

Stockholm
NYHETER:
Ni är varmt välkomna på min mottagning på Runebergsgatan 5, 11429 Stockholm!
Stadens hemveterinär

din veterinär hem direkt till dig

SEMESTER FRÅN VECKA 28 TILL VECKA 34

Tips och råd:   också på facebook-sida

Resa med djur (hund och katt):

Tänk på att det finns regler som du måste följa

både när du åker in i andra länder
och när du åker hem när du varit utomlands.
Alla hundar/katter inom EU ska märkas med microchip och måste ha ett individuellt hundpass, där id-nummer, vaccineringar och behandlingar skrivs in. Vänd dig till en veterinär för att få hundpass till din hund. Hundar, katter och illrar ska vaccineras mot rabies (efter tre månaders ålder). Efter grundvaccinationen måste du vänta 21 dagar innan du reser med djuret. Djuret måste vara id-märka för att få vaccineras.

Hund vaccinationer:

DHP ( valpsjuka, hepatit och parvo) + Pi (parainfluensa eller kennelhosta). Dosering DHPPi: grundvaccination vid 8 veckor, 12 veckor och vid ett års ålder. Revaccination varje 3 år för DHP och varje år för Pi.

Leptospiros: den första vaccinationen kan ges från 6 till 9 veckors ålder och den andra vaccinationen från 10 till 13 veckors ålder. Hundar ska revaccineras årligen med en dos vaccin.

Rabies: första vaccination vid 3 månader och revaccination varje 3 år.

Katt vaccinationer:

Tricat (felint calicivirus, felint herpesvirus typ 1 eller felint rhinotrakeitvirus och felint panleukopenivirus).

Grundvaccination: 2 vaccinationer med 1 dos vardera med 3-4 veckors intervall. Den första vaccinationen kan ges från 8-9 veckors ålder och den andra från 12 veckors ålder.

Revaccination vid 1 års ålder och sedan vart tredje år.

Första och andra året efter grundvaccinationen bör katten revaccineras med Nobivac Ducat vet.

Ducat (kattsnuvevirusen herpes och calici virus). Grundvaccination: katter från 8 veckors ålder ges 2 vaccinationer med 3-4 veckors intervall.

Revaccination: årligen.

Rabies: första vaccination vid 3 månader och revaccination varje 3 år.